26/1 Mongstad

Då ligger vi i Mongstad norr om Bergen i Norge och lastar 11000 MT bensin 14000 cbm=14  miljoner liter det räcker till många bilar det.
Vi skall lossa bensinen i London dit vi har ca 2 dygns sjöresa

Här i Mongstad snöade det när vi kom men nu är det underkylt regn.
lastningen går fort, 2400 cbm/timmen så det blir avgång inatt om lasthastigheten står sig, efter lastningen skall vi även bunkra 20 kubikmeter smörjolja.

24/1 på väg till Mongstad

Då har vi lämnat Belfast för att gå till Mongstad norr om Skottland och insidan av hebriderna, en sjöresa på 2 dygn, det är skillnad mot våra sista som är på 5,5 timmar.

Får bara hoppas att det blir fint väder så att man slipper att surra sig i kojen.

22/1 Låga moln i Finnart

Ja då var vi Finnart igen , tredje resan på rad, lasta fotogen och bensin för Belfast IGEN, men efter utlossning skall vi till Mongstad i Norge, Mongstad ligger strax norr om Bergen så det blir en sjöresa på drygt 2 dygn, skillnad mot vår 6 timmars som vi har mellan Finnart till Belfast.
Efter att vi lämnat Finnart så skall en annan Broström båt hit och lasta för Belfast, Bro Deliverer är det, samma skuta som  passerade oss i Belfast för ett par dagar sedan.

Här i Finnart ligger molnen lågt idag, har regnat sedan igår och rätt så milt +8 grader



Låga moln

20/1 Systerbåten Bro Deliverer

Ligger och lossar i Belfast, trög lossning 400 kubikmeter i timmen utossade i kväll vid niotiden lots preliminär beställt till 22:00 sedan blir det full fart tillbaka till Finnart, ankra vid 4 tiden på morgonen, sedan in enligt senaste från agenten i Finnart vid 1 tiden på eftermiddagen

Vid Lunch kom min gamla båt Bro Deliverer och syster båt till den jag är på nu, passerade oss för att förtöja längre in i Belfast, på Bro Deliverer var jag Befälhavare i drygt 3 år.



Bro Deliverer passerar på väg intill Belfast

19/1 Lossar Belfast

Förtöjt i Belfast 09:30 sedan en långsam lossning, färdiglossad imorgon kväll, sedan skall vi göra en till Finnart för lastning sedan tillbaka till Belfast för lossning.
Lite seg är man idag, sov bara 4,5 timme men som tur är så blir det en lugn natt så man skön nattsömn.
Här blir det snart kraftigt med regn och kulingvarning är utfärdat.


19/1 01:15 på väg ut från Finnart med lots ombord

Lämnade Finnart 00:10 lastade med 12000 ton fotogen samt 2000 ton bensin för Belfast.
lotsen lämnar om ca 1 timma 02:15 framme i Belfast strax före 8 efter en sjöresa på drygt 5,5 timmar, så det blir till att försöka sova några timmar


18/1 Lastning Finnart

Tänk om alla oljehamnar kunde vara så vackra som här i Finnart


Färdiglastade sent ikväll avgång vid 1 tiden, sedan 2 timmar med lots, frame i Belfast eter en sjöresa på 5,5 timmar, så det blir till att paniksova, får vi se i morgon om vi får en ny lastningshamn efter utlossning Belfast

17/1 On the Clyde

På väg intill Finnart så mötte vi en Broström båt Bro Alma, det var hon som hade kajen innan oss, hon har lastat reformate som är en bensin tillsats för lossning i Amsterdam.


Bro Alma

Idag var det härligt väder +10 grader och sol, mötte även en och annan segelbåt som var ute och seglade på Clyde, man längtar till våren när man kan börja vårutrusta båten och komma ut och segla,
tyvärr så började det regna när vi kom intill Finnart



Segelbåt på Clyde

16/1 Blåsig natt

Inatt var det full storm 30 m/s men vi låg säkert här i lä.
Nu är det riktigt tråkigt väder + 7 grader regn och all snö på bergen borta.
Fick besked av agenten Denholm som vi har här i Finnart att vi skall ta lots i morgon eftermiddag 14:00



På morgonen efter en blåsig natt

15/1 Till ankars Ayr

Nu ligger vi till ankars utanför Finnart vid Ayr denna gången och inte i Brodick Bay, detta pga väderutsikterna som säger sydost 10 Beafort (25 m/s), här utanför Ayr är det lä för denna vinden. Vi skall ligga till ankars fram till och med den 17/1 , detta för att en annan Broström båt Bro Alma skall gå in först och lasta.

Nu när vi ligger till ankars såpass länge så blir det tid för underhåll, Överstyrman samt reparatören skall överhala en segretations ventil som läcker lite.



Överstyrman och Reparatören överhalar en ventil.

14/1 Belfast

Lång lossning i Belfast då lands linor (rör) frusit hur nu det är möjligt har det varit vatten i dom?

Lots och bogserbåt beställt till 13:30 för avgång, sedan full fart tillbaka till Finnart, vi skall ej gå till kaj i Finnart förrän tidigast fredag kväll så det blir till att ankra ett dygn i Brodick Bay vid ön Arran


11/1 Finnart igen

Ja då var man i Finnart igen för att lasta till Belfast, hade en riktigt lång sjöresa på  drygt 24 timmar från Cardiff

Tyvärr ingen bogpropeller då Transformatorn brann upp i Cardiff, således tar förtöjningar lite längre tid än normalt
Finnart är härligt att ligga och lasta lugn och ro lastning tar alltid minst ett dygn, så avgång blir imorgon kväll.
Mildare än förra gången vi var här i början av januari +3 grader



Bogserbåt i Finnart

Kopplat bogserbåt i klyset på tankdäck för att använda den som push/pull nu när bogen är ur funktion
Bogserbåten kommer ju från Switzer som ockå ägs av Maersk i Danmark liksom Broström

10/1 Lämnat Cardiff för Finnart

Natt arbete avgång 02:00 i kojen vid 5 tiden på morgonen.

När vi kom till Cardiff igår natt så var det is i hamnbassängerna vid vår kaj så var det ca 5 cm, så det var första gången som man brytit is i England!

1 cm snö och dom stänger skolorna i England, dom är ju inte vana med snö, men ändå!

Framme vid lotsstationen I Finnart 08:00 imorgon 11/1

8/1 BRAND under backen

Idag på väg intill Cardiff med lots så gick brandlarmet och rök kom ut från under backen, våra brandgrupper ner för och släcka ,till råga på allt i denna stund så fick vi Blackout allting svartna i ca 5 minuter innan vi fick tillbaka en maskin igen så att vi kunde backa oss allt detta precis när vi skulle gå in i den trånga delen av inseglingen till Cardiff.
Tur att man har en sådan kompetent och lugn besättning, det var som om alla var programerade att göra det de skulle, allting gick bra ut på redden och ankra igen för att slicka såren för att gå in till Cardiff igen efter midnatt på nästa högvatten fast denna gången utan bogpropeller och med assistans av bogserbåt.


7/1 Pembroke

02:00 förtöjt i Pembroke kaj 7 för att lasta till Cardiff, en LÅNG sjöresa på 6 timmar lots-lots

Gick till kojs vid 3-tiden för att sova några timmar, vaknade halvnio och tittade ut på däck landskapet,  kajer vitt av snö, har jag aldrig sett här tidigare.

Lastningen klar ikväll sedan bunkring som tar ett par timmar så avgång kanske vid 10-tiden då blir det ankring i Cardiff vid 4-tiden för att vänta på högvatten.



Lite snö i Pembroke

6/1 Till ankars St Brides Bay (Pembroke)

I morse ankrade vi i St Brides Bay för att gå in till kaj efter midnatt.
Hivade upp ankaret 22:30 för att ta lots vid 00:30 sedan ville Milford Haven Port contral ha oss vid lotsplatsen 01:00, precis när jag anpassat farten för att vara där vid 01:00, vem ropade upp oss på VHF om inte Port Control och ville ha oss vid lotsplatsen så fort vi kan , det är riktig planering det , men helt normalt

så nu får man nattarbete fram till 3 tiden men man får inte klaga har varit ombord 10 dgr nu och det är första nattköret.


5/1 Belfast

Kall natt i Belfast -3 grader is på en liten sjö bredvid kajen, Lotsen hade aldrig sett is på denna sjö, snökaos i England med upp till 30 cm snö och sedan risk för ner till -40 grader i Sverige med andra ord en riktig vargavinter.

Efter att ha lossat lasten från Finnart så lämnade vi Belfast vid 2 tiden på eftermiddagen för att gå till Pembroke och lasta.
Strax över noll grader ute i Irländska sjön det är kallt.

Idag hade vi engelska kustbevakningen ombord som gjorde en kontroll av att vi fullföljer ISPS regler.

Dessa regler handlar om att vi skall skydda oss mot terrorister och pirater och kom till efter snabba beslut (kanske lite för snabbt) dessa regler togs fram efter terroristdåden i New York 11 september 2001.


3/1 Finnart

15:00 Avgång Finnart, helt fantastiskt januariväder, man undrar hur länge det dröjer innan första januari stormen kommer Lotsen lämnade 17:10 så nu är det full fart mot Belfast frame kl 23:00 ikväll inga långa sjöresor här inte.

Fått information av agenten att kajen är upptagen av systerbåten Bro Deliverer som var min tidigare båt, så det blir till att ankra  skall gå in till kaj imorgon eftermiddag.


Lotsen lämnar vid Little Cumbrae Island
Lotsen lämnar


Efter lotsen lämnat så ner till mässen för middag, idag serveras en underbart god smörgåstårta gjord av vår kock som gör mycket god mat

2/1 Finnart

Finaste oljehamnen


Ligger nu i Finnart för att lasta till Belfast, Vackert här i Skottland med snöbyar och kallt, ikväll blir det tv för att se på Olycksfågeln på TV1 missade tyvärr del 1 igår

Ternvik till ankar Brodick Bay


Till ankars Brodick Bay

Har idag ankrat i Brodick Bay vid ön Arran som ligger utanför Glasgow.
Vi skall imorgon eftermiddag gå in till Finnart för att lasta 3 sorters last bensin, fotogen, samt flygbränsle detta skall sedan lossas i Belfast Nordirland

Här är det vackert med snö på bergstopparna, här ligger även Ternvik som även hon seglar för Broström, hon skall lossa sin last i Glasgow

RSS 2.0